206                                              REGISTRES D
taires et secretaires de la Cour de Parlement, sont comparuz Messieurs :
[1574] Après que M8 Nicolas Budé, sieur de Villiers, comme procureur speciallement fondé de lettres de procuration dudict sieur Vivien en datte du vime jour de ce present mois, par devant-Le Gendre et Chan­temerle, notaires, a en vertu de laditte procuration résigné ledict office de Conseiller de Ville es mains desdictz sieurs Prevost des Marchans, Eschevins et Conseillers de laditte Ville, pour en disposer ainsy qu'ilz verront bon estre;
Lecture faitte de laditte procuration, la matiere mise en deliberation, a esté ledict sieur Budé nommé, choisy et esleu audict estat de Conseiller de Ville au lieu dudict Vivien, et en ce faisant estre (sic) receu au serment d'icelluy en la maniere accoustumée.
le president Le Charron, Prevost des Marchans; [ Eschevins ;
d'Aubray,
de La Place,
Marcel,
de Courlay,
de Jumeauville,^
Huault,
Le Prebstre,
de S' Germain,
Conseillers.
CCCLXVI. — Te Deum et feux de joye pour l'heureux retour du Roy en son Royaulme.
i3 septembre 1574. (Fol. 162 v°.)
Le treizeiesme jour de Septembre ensuivant ou­dict an m v° soixante quatorze, mesdietz Sieurs les Prevost des Marchans et Eschevins ayans eu ad­vertissement certain que le Roy de Polongne, legi­time successeur dud. feu roy Charles neufiesme son Frere, estoit de retour de son royaume de Po­longne en cestuy son royaume de France 11', affin d'en rendre graces à Dieu et faire demonstration de ia joye eL allégresse que les cytoiens et habitans de laditte ville en recevoient, partirent de l'Hostel de la Ville envyron neuf heures du matin, ayans leurs robes my parties, allans devant eulx les archers, arbalestriers et harquebousiers de laditte Ville, ves-luz de leurs hocquetons de livrée avec les halle­bardes; et allerent en lad. Eglise de Paris, où fut chanté le Te Deum et graces rendues à Dieu de l'heu­reux retour du Roy en sondict Royaume (-).
Et furent mesdietz Sieurs les Prevost des Mar­chans et Eschevins accompaignez, depuis l'Hostel de Ville jusques à laditte Eglise de Paris, par mesdietz Sieurs les Conseillers et Bourgeois de laditte Ville.
Et ledict jour mesme, fut faict de relevée ung feu de joye avec la plus grande magnificence que l'on peust, et toute l'artillerie de laditte Ville tirée. Et
fut donné aussy publicquement à ung chacun par forme de largesse, par mesdietz Sieurs les Prevost des Marchans et Eschevins, pain et vin devant l'Hostel de lad. Ville, pour demonstration de la joye et allé­gresse que toute laditte Ville avoit du retour de sa­ditte Majesté en son Royaume : ce qui fut declairé et proclamé au peuple publicquement, en laditte place de Greve, à haulte voix, par l'ung des sergens cie la­ditte Ville, devant Ia principalle porte dudict Hostel de Ville.
Au deux costez de laquelle porte furent errigées et dressées deux grandes collonnes revestues de lierre, et au dessus de laditte porte, les armes de Saditte Majesté avec les inscriptions qui ensuivent, asscavoir :
Vers latins servant d'inscription audict feu'3'.
Pour le feu de joye qui fust faict devant ledict Hostel de Ville, furent pour inscription ces quatre vers latins :
Vrb s (s> praefectvs simvl aedilesqve qvaterni Hanc laetam Regi constitvere pyram.
Laetitiae nam cavsa dvplex, Rex regnaqve salva, qvae, salvo henrico, salva fvtvra duo.
(" Lettres de la Reine Mère, Régente, en date du 1" septembre : ci-dessus, art. CCCLXIII.
(-1 Les Extraits des registres capitulaires, colligés par Sarrazin, font mention des solennités célébrées à l'occasion du retour de Henri III, dans les termes suivants : Ex Reg. ùi, page Ù85. Lunœd. i3 sept. Ea diefiet Processio generalis, deinde Canticum laetitiae Te Deum in Ecclesia cantabitur, ad référendum Deo gratias de jucundo et foelici accessu D" Regis Henriet in suum regnwn, etc (Ar-chives nationales, LL 307, P- --1*)
O Rubrique empruntée à la Table du Registre.
(i) Au Registre : Voms.